Naar het buitenland tijdens je opleiding

Meertaligheid, je vlot kunnen aanpassen aan nieuwe situaties, kunnen omgaan met andere culturen zijn belangrijke troeven op de arbeidsmarkt. Een buitenlandervaring is de ideale manier om deze vaardigheden te verwerven en is dus een belangrijk onderdeel van de universitaire opleiding geworden. De dienst internationale samenwerking informeert je over de verschillende mogelijkheden, beurzen en helpt je met al je vragen.

FAQ

Tijdens een uitwisseling studeer je één of twee semesters aan een partneruniversiteit in het buitenland. Je volgt er een aantal opleidingsonderdelen en je neemt die resultaten mee naar je opleiding aan de Universiteit Antwerpen. Je buitenlandse studie maakt dus deel uit van je UAntwerpen opleiding en er is geen studieduurverlenging. Je betaalt enkel inschrijvingsgeld aan UAntwerpen en je bent vrijgesteld van inschrijvingsgeld aan de buitenlandse universiteit.

Tijdens een uitwisseling kan je naast het volgen van opleidingsonderdelen er ook voor kiezen om stage te lopen of onderzoek uit te voeren in het buitenland.

Iedereen kent wel het Erasmusprogramma. Dit is dan ook de belangrijkste financier voor uitwisselingen binnen Europa. We proberen zoveel mogelijk studenten te voorzien van een Erasmusbeurs.

Er is geen nationaliteitsbeperking. Nederlandse studenten kunnen dus ook een Erasmusbeurs aanvragen.

De Erasmusbeurs geldt enkel voor uitwisselingen binnen Europa. Maar je kan natuurlijk ook buiten Europa op uitwisseling. De beurzen hiervoor zijn echter beperkt. Wil je een beurs aanvragen dan dien je een dossier in en de beste studenten voorzien we dan van een beurs.

Indien je opleidingsonderdelen wil volgen in het buitenland dan kan je kiezen uit een lijst van partnerinstellingen waarmee je opleiding een uitwisselingsakkoord heeft afgesloten. Je vindt een overzicht op de website.

Ga je voor een stage of onderzoek naar het buitenland, dan kan je in vele gevallen zelf een bestemming voordragen in samenspraak met je opleiding.

Zie je het niet zitten om voor langere tijd naar het buitenland te gaan dan zijn er natuurlijk ook andere manieren om internationale ervaring op te doen. Je kan deelnemen aan een groepsreis georganiseerd door je opleiding, een zomerschool in het buitenland volgen of zelfs een internationale zomerschool aan UAntwerpen opnemen. Je kan een deel van het aanbod bekijken op de website.