Aan de slag: online voorbereidingsplatform

Wil je weten of je voorkennis op peil is om met een opleiding te starten? Ben je benieuwd naar wat de opleidingen verwachten van startende studenten? Het gratis online voorbereidingsplatform Aan de slag biedt digitale zelfstudiepakketten aan met zelftests, oefenmateriaal en video’s om je voorkennis te testen en bij te spijkeren. Zo kan je goed voorbereid starten aan de opleiding van jouw keuze!

Ontdek Aan De Slag:

Video afspelen

FAQ

Met Aan de slag krijg je een duidelijk beeld van de voorkennis die in de verschillende opleidingen verwacht wordt van beginnende studenten, bijvoorbeeld op het vlak van wiskunde, wetenschappen of talen. Na je registratie selecteer je de opleiding die je in gedachten hebt en krijg je toegang tot verschillende zelfstudiepakketten. Je kan bijvoorbeeld zelftests maken om na te gaan of je voorkennis voldoende op peil is om te starten met de opleiding. Zulke tests kunnen je mogelijk al geruststellen. Merk je dat je toch nog wat moeilijkheden ondervindt? Aarzel dan niet om de documenten met theorie en het oefenmateriaal te raadplegen. Deze helpen je om leerstof op te frissen en zo vlot van start te gaan met je opleiding. Ga zeker ook eens na of er voor de opleiding van jouw keuze in september nog een voorbereidende cursus georganiseerd wordt.

Heb je nog geen idee wat je wil studeren? Kijk dan op het platform bij het aanbod per schoolvak welke vakken jou tot nog toe interesseerden en welke zelfstudiepakketten daarbij aansluiten. Zo krijg je al een idee of de inhouden uit het zelfstudiepakket jou liggen. Twijfel je nog tussen enkele opleidingen? Ga dan naar het aanbod per opleiding en kijk welke zelfstudiepakketten er beschikbaar zijn voor elk van die opleidingen. Het doorlopen van de pakketten kan je helpen om te zien welke mogelijke verschillen er zijn op het vlak van de verwachte voorkennis. Dit kan je ondersteunen bij het maken van een definitieve keuze.

Nee, Aan de slag is er voor iedereen die start aan de universiteit. Ook als je bijvoorbeeld kiest voor een schakel- of voorbereidingsprogramma, kan je op Aan de slag nagaan welke voorkennis je nodig hebt voor een bepaalde opleiding. Daarnaast kan je als leerling uit het vijfde jaar secundair onderwijs Aan de slag gerust al eens bekijken in de aanloop naar je toekomstige studiekeuze.