Dubbel feest: 50 jaar Centrum voor Huisartsgeneeskunde en carrière prof. Roy Remmen in de kijker

Op vrijdag 24 juni vierde het Centrum voor Huisartsgeneeskunde Antwerpen (CHA) zijn 50ste verjaardag. Het was daarnaast ook het ideale moment om de carrière van prof. Roy Remmen in de kijker te zetten, want hij gaat dit academiejaar op emeritaat. Professor Benedicte De Winter maakte een speech om zowel het belang van het CHA aan te tonen als professor Remmen te bedanken voor zijn werk. Voor wie er niet bij was delen we de speech hier!

De huisarts als onmisbare schakel

“Ten eerste wil ik benadrukken hoe belangrijk de rol van de huisarts is. De huisarts is een belangrijke schakel in ons gezondheidssysteem en hoe verschillende systemen op elkaar moeten afgestemd zijn. Laten we hierbij stilstaan. Hoe breed en complex dit allemaal gaat wat betreft pathologie en zorg. Dat is precies waar dit Centrum voor Huisartsgeneeskunde voor staat en aandacht voor vraagt, waar het onderzoek naar doet en dat studenten leert om te evalueren en rekening te houden met de context. Intramuraal, ecosystemen, zorgnetwerken, zorgzame buurten, het pluis- en niet-pluisgevoel, interdisciplinariteit … daar staan jullie voor en daar staan wij als beleidsploeg en faculteit achter.”

Roy Remmen als pionier voor ons vaardighedenonderwijs

“Het tweede dat ik wil doen, is professor Roy Remmen bedanken. Hij heeft een cruciale rol gespeeld in mijn persoonlijke carrière, maar ook in de carrière van onze faculteit. Ik heb het hier natuurlijk over de vaardigheden. Zijn doctoraat liet er geen twijfel over bestaan: naast kennis kenden onze artsen te weinig vaardigheden, en daar moest iets aan gebeuren.”

“Professor Bossaert was toen voorzitter van de onderwijscommissie en vroeg ons om het vaardighedenonderwijs uit te werken in onze opleiding geneeskunde. Wij, dat waren toen dr. Luc Debaene, dr. Pat Wyffels, dr. Kristin Hendrickx en ikzelf. U hoort het al: CHA was prominent aanwezig en stond 200% achter deze nieuwe impuls.”

“We leiden nu artsen op die niet enkel veel kennis hebben, maar ook vaardig zijn en een professionele attitude hebben. Wat nu een trekpleister van onze Antwerpse opleiding geneeskunde is geworden, heeft bloed, zweet en tranen gekost. Voor elk uur communicatie uur is als het ware gevochten. We moesten aantonen dat de kennis van onze studenten niet achteruitging als we uren uit het ‘kennis’ curriculum namen om ze communicatief en medisch-technisch vaardig te maken. Het lijkt nu een evidentie, maar het is de verdienste van Roy Remmen om dit op gang te trekken. Bedankt om de link tussen onderwijs en onderzoek te illustreren, we dragen die allebei hoog in het vaandel. Laat ons dan ook niet berusten in wat behaald is, het kan nog altijd beter!”

Samenwerken met IPSIG en IPHeSA

Een ander paradepaardje is het IPSIG-gebeuren, het interprofessioneel werken in de gezondheidszorg waar prof Paul Van Royen en Giannoula Tsakitsidis hun schouders onder gezet hebben, samen met heel veel andere mensen van verschillende opleidingen in de gezondheidszorg.

Wanneer we deze beiden nu samen nemen – de vaardigheden in de breedste zin van het woord en de interprofessionele samenwerking – dan komen we uit bij IPHeSA, een nieuw initiatief dat we als faculteit wensen uit te bouwen. IPHeSA staat voor InterProfessional Healthcare providers Skillslab Antwerp (IPHeSA) waar we die stap verder willen zetten inzake vaardigheden maar dan in een interprofessionele context, samen met onze partners in de gezondheidszorg en met het in acht nemen van onze derde academische taak, namelijk dienstverlening naar gezondheidsmedewerkers toe, maar ook naar de hele maatschappij.

Laat me eindigen met de felicitaties aan het adres aan het centrum voor huisartsgeneeskunde te herhalen, met het belang van een juiste keuze voor de vervolgopleidingen te onderstrepen evenals ons aller rol hierin. Mag ik ook jullie medewerking vragen voor de uitbouw van IPHeSA waar we concepten die we allen belangrijk vinden wensen te beklemtonen: vaardige artsen met een professionele attitude in een interdisciplinaire zorgcontext en wetenschappelijk onderbouwde academische wereld.

Het ga jullie goed!