Wat hebben Acorn, educatie en de BBC met elkaar te maken?

De BBC Micro is een reeks van microcomputers, ontworpen door Acorn Computers. Het toestel heette eerst Proton, maar kreeg in het kader van het Computer Literacy Project haar nieuwe naam, vernoemd naar de Britse televisiezender. Tegen 1980 vonden zowel de Britse overheid als de BBC dat er een nood was voor een educatieve campagne. Daarom had het TV-programma als doel leerlingen in Britse scholen en thuis allerlei computervaardigheden aan te leren, waaronder programmeren.

Presentator Ian McNaught Davis naast de BBC Micro van Acron, Bron: BBC Taster – Computer Literacy Project Archive

Eerst was het de microcomputer van Newbury laboratories (een afstammeling van Sinclair) waarop het programma zou verder bouwen. Dit ging echter niet door omdat het bedrijf geen grote bestellingen kon naleven, daarnaast was de computer veel primitiever dan die van Acorn. De Proton was meer geschikt voor het programma van de BBC en had veel betere graphics. Hierdoor werd de computer van Acorn de winnaar kandidaat voor het TV-programma. Een van de shows die viel onder de Computer Literacy Project was “Making the Most of the Micro”. Het werd in 1983 uitgezonden en ging, in tegenstelling tot de voorgaande shows, dieper in op het gebruik van de microcomputer. De afleveringen werden gepresenteerd door Ian McNaught die verschillende experts uitnodigde in de studio om demonstraties te geven op de computer. Kijk hier de eerste aflevering uit deze serie.

De cover van de magazine The Micro User, Issue 1, maart 1983.

Naast televisie gebruikte het Computer Literacy Project ook magazines als mediaplatform. Een van die magazines is “The Micro User”. Hierin komt een mix van game reviews en softwareapplicaties aan bod. De schrijvers van het magazine verstopten wiskundige puzzels in hun artikels en gaven hints over avontuur games die voor de Acorn computers dienden.

Er zijn heel wat software huizen die educatieve programma’s voor de BBC Micro produceerden. Sommige daarvan bestaan zelfs vandaag nog. De Computer Literacy Project, met de BBC Micro als belangrijk onderdeel hadden een grote impact op de ontwikkeling van de Britse high-tech economie. Door het gebruik van multimedia platforms creëerde het project een generatie gekend met computers. Dit stimuleerde dan de opkomst van nieuwe digitale sectoren zoals software en videogames.

Tekst: Vacily Meysman

Wil je meer weten over de BBC Micro?

Voor meer informatie zie Catalogus Academisch Erfgoed