Tekst: Sophie Döppen
Referentie: Bijzondere Collecties | Academisch Erfgoed | AE-00037 en 38
In de tijd dat computers nog niet zo populair waren, heeft hoofdbibliothecaris Ludo Simons een ‘nieuwe’ vorm van contact tussen de bezoekers van de bibliotheek en de bibliotheek willen uitproberen. Hiervoor riep hij het ‘suggestieboek’ in het leven. Bezoekers konden op de rechterpagina’s een suggestie doen voor bijvoorbeeld de aankoop van nieuwe literatuur of een klacht indienen. De linkerpagina’s waren bestemd voor de reactie van de bibliothecarissen.
Suggesties en klachten moesten voldoen aan de regels die staan beschreven in de gebruiksaanwijzing op de eerste pagina van het boek. Zo heeft ‘De Onbekende Soldaat’ zijn ongenoegen geuit over de onvriendelijke manier waarop hij is behandeld door het bibliotheekpersoneel. In het antwoord van de bibliothecaris wordt duidelijk dat graag werd geweten wie zich beklaagde: ‘Ps overigens antwoorden wij het liefst aan lezers die hun collegiale identiteit kenbaar maken.’
Toch bleek het soms moeilijk voor de lezers om zich aan de gebruiksaanwijzing te houden, want door het hele boek is de opmerking ‘vragen rechts aub’ te vinden boven suggesties van lezers die foutief op linkerpagina’s hebben geschreven.
Ook het personeel maakte zelf soms gebruik van het suggestieboek. Toen er een klacht werd ingediend tegen de frisse temperaturen in het bibliotheekgebouw door de airco die overuren draaide in hartje winter, hebben bibliotheekmedewerkers hun eigen namen aan de klacht toegevoegd.
Tegenwoordig zijn de suggestieboeken niet meer aan de orde en kunnen mensen hun klacht mailen naar de helpdesk van Universiteit Antwerpen.