Tekst: Hannah Devries
Referentie: Universiteitsarchief, 23255
Ten Prinsenhove zal bij een aantal studenten zeker een belletje doen rinkelen. Het gebouw werd gerenoveerd en heropend als studentenresidentie in 2021. Maar ook 25 jaar geleden was deze residentie van 150 kamers de verblijfplaats van vele studenten. Ten Prinsenhove was toen het studentenhome van de toenmalige UFSIA. De studenten die hier op kot zaten, konden hun klachten over het gebouw, personeel en medestudenten noteren in een gemeenschappelijk boek dat in de inkomhal lag. Elke klacht werd vervolgens ondertekend door de beheerder van het gebouw wanneer deze de klacht gelezen had. Het gaat hier voornamelijk om klachten over defecte wc’s, verstopte lavabo’s en andere technische defecten.
Wanneer je vandaag een studentenresidentie binnenwandelt, dan zal daar allicht geen schriftje liggen aan de inkom om klachten in neer te schrijven. Tegenwoordig verloopt dit via een Facebookgroep, waardoor snel duidelijk wordt hoe groot het probleem is. Gaat het om één douche zonder druk of veertig? Het kanaal waarmee de klachten worden gecommuniceerd is dan misschien wel anders, maar elke student kan bevestigen dat de klachten hetzelfde is gebleven. Al is een nieuwe klacht misschien wel dat er alweer geen internet is …