Hoe werkt het Collectief Geheugen?

Daniël Ermens en Marc Demolder

Het Collectief Geheugen is een project dat herinneringen en verhalen over de geschiedenis van de Universiteit Antwerpen verzamelt en deelt. Dit vindt een eerste neerslag in de vorm van deze website. Later volgt verdere uitbreiding, onder meer door interviews met allerlei betrokkenen.

Wil je jouw getuigenis delen? Dat kan! Onderaan iedere pagina is het mogelijk een reactie te schrijven.

Deel je herinneringen via ‘Geef een reactie’

Door het delen van herinneringen via deze website creëren we samen een ‘collectief geheugen’ van de Universiteit Antwerpen.

Wat vind ik op deze website?

Deze website toont objecten die deel uitmaken van de memorabiliacollectie van de Universiteit Antwerpen. De meeste objecten zijn tijdens de inzamelactie in het voorjaar van 2019 aan de universiteit geschonken of in bruikleen gegeven voor de tentoonstelling.

Geregeld zullen er nieuwe objecten aan de website worden toegevoegd.

Hoe werkt de website?

Op de Blog-pagina kun je op vier verschillende manieren de objecten bekijken:

1. door een willekeurig bericht te kiezen door een van de afbeeldingen aan te klikken
2. door via het keuzemenu ‘Categorie’ de gewenste instelling te kiezen (bijvoorbeeld: RUCA of HIVT)
3. door via de tags onderaan de pagina objecten met een overeenkomstige achtergrond te zoeken (bijvoorbeeld: Studentenleven of Drie Eiken)
4. door gebruik te maken van de zoekfunctie bovenaan de pagina

Richtlijnen

Iedereen met herinneringen aan of een verhaal over een bepaald object mag een reactie plaatsen. Alleen reacties via e-mailadressen van verifieerbare personen worden geaccepteerd.

De reacties zijn niet gebonden aan een maximaal aantal woorden.

Indien je foto’s of bestanden met ons wilt delen, mag je altijd contact met ons opnemen via academischerfgoed@uantwerpen.be.

Wij verzoeken iedereen die wenst bij te dragen aan het collectief geheugen om dit op een discrete en respectvolle manier te doen. Houd rekening met de privacy van je medestudenten, oud-studenten, oud-docenten en collega’s en formuleer je negatieve reacties op een correcte wijze.

De redactie van de website heeft het recht om de reacties te bewaren, te gebruiken, te redigeren en te verwijderen.

Foto: © Universiteit Antwerpen – Stefan Dewickere