Tekst: Emma Balduck
Referentie: Universiteitsarchief, 890
De koloniale wetenschappen waren een vast onderdeel van het opleidingsprogramma van de Rijkshandelshogeschool, één van de voorgangers van de Universiteit Antwerpen. Logisch, gezien de koloniale band van België met Congo. Lees even de derde hoofdvraag op het Examens de Sortie, 3e Année-Octobre 1934 over koloniale hygiëne: ‘Wat wordt bedoeld met een vaccin en een serum? Tegen welke ziekten wordt gevaccineerd? Wat weet u over Malaria?’ Om naar Congo te reizen moesten studenten binnen deze opleiding medische kennis hebben over Congolese ziekten en hun geneesmiddelen. Zou de Belgische koloniaal dan toch behulpzaam geweest zijn voor zijn Congolese medemens? Niets is minder waar. De Belgische koloniaal zou deze kennis toepassen wanneer hij er zelf ziek werd.
Lees ook even de tweede hoofdvraag op dit examen: ‘Wat is de gelijkenis tussen de middelen die de fascisten en de Sovjets gebruikten om de doelen te bereiken die ze zichzelf hadden gesteld?’ In de periode van dit examen was de politiek onrustig. In de vraag op het examen wordt gepolst naar fascistisch Italië onder leiding van Mussolini, fascistisch Duitsland onder leiding van Hitler en communistisch Rusland onder leiding van Stalin. Weet jij het antwoord op de vraag? Propaganda! De drie voornoemde dictators gebruikten propaganda als middel om hun volk te overtuigen en in hun macht te krijgen. Klinkt dat bekend in de oren? Op 18 maart 2022 lieten duizenden Russen zich toespreken door Poetin over de herdenking van de annexatie van de Krim … De geschiedenis herhaalt zich, maar hopelijk niet helemaal.