De BBC Micro van Acorn
De BBC Micro is een reeks van microcomputers, ontworpen door Acorn Computers. Het toestel heette eerst Proton, maar kreeg in het kader van het Computer Literacy Project haar nieuwe naam, verwijzend naar de Britse televisiezender die dit project organiseerde. Tegen 1980 vonden zowel de Britse overheid als de BBC dat er een nood was aan een educatieve campagne. Daarom had het tv-programma als doel leerlingen in Britse scholen en thuis allerlei computervaardigheden aan te leren, waaronder programmeren.
Eerst was het de microcomputer van Newbury laboratories (een afstammeling van Sinclair) waarop het programma zou verder bouwen. Dit ging echter niet door omdat het bedrijf geen grote bestellingen kon naleven, daarnaast was de computer veel primitiever dan die van Acorn. De Proton was meer geschikt voor het programma van de BBC en had veel betere graphics. Hierdoor werd de computer van Acorn het uitverkoren toestel voor het tv-programma. Een van de shows die viel onder de Computer Literacy Project was “Making the Most of the Micro”. Het werd in 1983 uitgezonden en ging, in tegenstelling tot de voorgaande shows, dieper in op het gebruik van de microcomputer. De afleveringen werden gepresenteerd door Ian McNaught die verschillende experts uitnodigde in de studio om demonstraties te geven op de computer.
Naast televisie gebruikte het Computer Literacy Project ook magazines als mediaplatform. Een van die magazines is “The Micro User”. Hierin kwam een mix van game reviews en softwareapplicaties aan bod. De schrijvers van het magazine verstopten wiskundige puzzels in hun artikels en gaven hints over avontuur games die voor de Acorn computers dienden.
Heel wat softwarebedrijven, waarvan sommige zelfs vandaag nog bestaan, produceerden deze educatieve programma’s voor de BBC Micro. Het Computer Literacy Project en de BBC Micro hadden een grote impact op de ontwikkeling van de Britse high-techeconomie. Door het gebruik van multimedia platforms creëerde het project een computervaardige generatie. Dit stimuleerde dan de opkomst van nieuwe digitale sectoren zoals software en videogames.
Tekst: Vacily Meysman