Rijkshandelshogeschool

Eikenstraat

Door de hernieuwde bloei van de Antwerpse haven in de tweede helft van de negentiende eeuw, en de daaraan verbonden economische groei, was de behoefte aan hoogopgeleide beleidsvoerders, economen en bedrijfsleiders toegenomen. De Antwerpse haven, het stadsbestuur en de regering kwamen in 1852 tot een akkoord over de oprichting van een Hoger Handelsinstituut. In datzelfde jaar werd deze hogeschool opgericht onder de naam Institut Supérieur de Commerce de l’État. De term Rijkshandelshogeschool dateert uit 1934. De faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen vindt hier haar oorsprong.

Het Hoger Handelsinstituut bevond zich van 1852 tot 1898 in de Eikenstraat tussen de Meir en de Sint-Jacobskerk en verhuisde later naar de Schildersstraat 41 (1898-1965), achter het Museum voor Schone Kunsten.

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog groeide het belang van internationale (handels)contacten. Door een toenemend besef dat Antwerpen nood had aan een groter aanbod van hogere studies en door de gewijzigde functie van de handelshaven naar steeds meer geïndustrialiseerde haven) werden nieuwe opleidingen aan het programma toegevoegd. In de jaren ’50 kon men hier ook terecht voor een aggregaat hoger secundair onderwijs en een opleiding tot handelsingenieur. Vanaf 1960 kwamen daar ook vertaalopleidingen bij.

In 1965 fuseerde de Rijkshandelshogeschool met het Universitair Instituut voor de Overzeese Gebieden (UNIVOG) en het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken (HIVT). Vanaf dan was het RUCA, het Rijksuniversitair Centrum Antwerpen, een feit.

Les in de Schildersstraat

Herinneringen en foto’s

Wie heeft de overgang van Rijkshandelshogeschool naar RUCA nog meegemaakt en kan ons daar meer over vertellen?

Wie heeft er nog foto’s en voorwerpen uit de tijd van de Rijkshandelshogeschool?

Foto’s: © Universiteit Antwerpen

Verberg reacties

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *