Sint-Ignatius van Loyola is de stichter van de orde der jezuïeten. Honderdvijftig jaar lang zou zijn naam verbonden zijn aan het hoger onderwijs in Antwerpen, eerst in de Sint-Ignatius Handelshogeschool, daarna in de Universitaire Faculteiten Sint-Ignatius Antwerpen (UFSIA).

Het wapenschild van de Loyola’s (Bron: Wikipedia)

Ook in het wapenschild van de Sint-Ignatius Handelshogeschool vinden we een verwijzing naar Loyola terug. Het wapen is verdeeld in drie velden. Onderin is de Antwerpse burcht met twee handen te zien, afkomstig uit het wapenschild van Antwerpen. Beide velden bovenin zijn afkomstig van het familiewapen van de Loyola’s: zeven rode banen op een gouden achtergrond en twee wolven bij een hangende kookpot.

Het wapenschild van de Sint-Ignatius Handelshogeschool

Mogelijk zijn de wolven en de kookpot afkomstig van het Spaanse ‘lobo y olla’ (wolf en pot), wat bij samentrekking ‘Loyola’ geeft.

Onder het wapenschild staat de spreuk ‘Quantum potes tantum aude’, afkomstig uit de sequens ‘Lauda Sion Salvatorem’ van Thomas van Aquino en kan vertaald worden als ‘Loof hem luid, naar best vermogen.’

Tegenwoordig vinden we Loyola nog terug in het Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen (UCSIA).

Het wapenschild op de foto’s heeft al een lange weg afgelegd. Oorspronkelijk hing het in het Institut Saint-Ignace in de Korte Nieuwstraat 33. Daarna verhuisde het naar de gevel van de Sint-Ignatius Handelshogeschool, Prinsstraat 13 (het huidige A-gebouw). Na de stichting van de UFSIA werd het in 1965 naast de inkom van de toren in het jezuïetenverblijf gehangen (Prinsstraat 13B, waar nu de University Club is gehuisvest). In 1972 schonk rector Etienne Dhanis het aan Jan Schippers, die tot 2019 het magazijn op de Stadscampus zou beheren. Hij hing het in de inkomhal van ’t Winkeltje in Vekestraat 33. Bij zijn pensioen doneerde hij het schild voor de actie Het Collectief Geheugen van de Universiteit Antwerpen aan de Universiteitsbibliotheek.

Foto’s en herinneringen

Wie herinnert zich dit schild nog?

Wij zijn op zoek naar foto’s van dit schild op alle locaties waar het ooit heeft gehangen.

Foto’s: © Universiteit Antwerpen – Bernd Hendrickx